Bete för alla ?

Många har tagit upp det här med bete och att man aldrig skulle släppa ut en flermiljonershäst på bete... Men det skulle jag nog gjort. Jag skulle nog tagit dom riskerna för att göra hästen lycklig, på rätt vilkor förstårs.

Till att börja med, alla hästar är hästar, och skapades inte för att stå i en box. Jag tycker alla hästar har rätt till att stå på bete och i hage året runt. Men aa, de är bete vi ska snacka om här.

Hade jag haft häst skulle jag släppt ut den på bete, ingen tvekan asså! Även om den var värd mycket pengar. Har man en bra hage, där hästen inte kan skada sig och om det nu är en tävlingshäst... varför inte bara hitta en hage med lite magrare bete eller låta hästen stå lite mindre timmar än de andra hästen/hästarna?

Och dessa elithästar osv... Dom har väl lika stor rätt till att vara häst som alla andra hästar? Dom valde inte att bli tävlingshästar, hobbyhästar eller promenadhästar. Och med det menar jag och dom själva inte skulle kunna välja om dom vill gå på bete eller inte. Vilken häst uppskattar inte att få gå på grönt ett tag under året? Tror nog inte det finns många av dessa. 

Det handlar ju egentligen inte om man ska eller inte, utan hur man går till väga... Jag skulle släppt ut en elithäst på bete, under dagen tex i en ofarlig hage, där den inte har chans att skada sig och där den inte kan äta upp sig allt för mycket. Jag kan förstå varför folk inte släpper ut sina elithästar på bete, men lever hästen då ett lyckligt liv? När den står i en box, en hage tom på grönt och få äta hö dag in dag ut, 365 dagar om året. Neej, jag hade inte velat att min skulle häst skulle göra det. 

Det finns ju något som heter försäkring, vetrinär och skötare. På andra vilkor än vanliga hästar, ett mycket säkert sätt med personal... för en elithäst... Det skulle jag nog unnat min bästa vän! För den vill man ju väl och då vet man också att hästen i flesta fall uppskattar grönt bete framför att stå i en hage med inget grönt.

Varför inte fixa någon som kan hålla koll på hästen medan den står ute på betet? Ingen säger ju att man måste ha ute den dygnet runt bara för att det ska kallas bete.

Men sen kanske det är en annan sak om hästen beter sig på ett farligt sätt och som själv kan utsätta sig i fara trots de goda förhållandena i beteshagen.

Jag skulle i vilket fall som helst släppt ut alla hästar på bete, vare sig dom är stora eller små, värda mycket eller lite pengar..

ALLA hästar borde har rätt till bete, enligt mig. Det gäller bara att ha koll på vad man gör, så man inte släpper ut hästen på ett bete där den kan få i sig fel saker, kan skada sig på saker eller äta upp sig för mycket.

Min åsikt, ta & langa hit din!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0