Lördagens pass med sötisen Fine

Hej!

Då var det dags att skriva om Lördagens ridpass, eller iallafall förmiddagens ridpass. Det första "passet" var teori men det är ju inte roligt för er att veta. Men efter teorin och mellanmålet så var det dags för oss att korta upp stiglädrerna och hoppa.
Vi värmde först upp med ökningar i traven och galoppen, hästarna skulle vara med hela tiden och sen började vi med att rida över travbommar och sen komma på ett lite kryss i trav. Första gången vi skulle hoppa över det lilla krysset flög hon bara över, dem andra hästarna hade bara klivit vad jag såg och där kom Fine och hoppa som en studsboll. Fine hade en otrolig hopptalang och lyfte verkligen på ryggen över hindrena.

När vi hade hoppat det lilla krysset var sin gång skulle man fatta galopp i landningen, även rätt galopp. Fine var jätte duktig och hade ett bra tempo, fast ibland blev hon väldigt pigg efter hindrena och rusade men det var lätt att samla in henne igen. Efter att vi hoppat krysset några gånger började vi med en övning/bana, eftersom vi inte hoppa en åt gången blev det lite rörigt hahaha, vi skulle först hoppa över ett litet räcke som låg runt 40 cm, dirkt efter skulle man samla upp hästen och styra rakt mot nästa hinder. Det var viktigt att man kan samla in hästen direkt efter för efter ca 1-2 galoppsprång skulle men svänga in till ett hinder som låg tvärs igenom. Det hindret låg först runt 60 skulle jag tro? Inte helt säker. Efter det hindret skulle man samla in dem direkt igen och styra rakt på nästa hinder. Jag tycker att övningen var rolig och man fick verkligen arbeta med det. I slutet hoppade vi bena en och en, först över ett räcke på 40 cm, sen svänga runt ooch hoppa ett räcke på 40 cm, sen kommer man mot en oxer som låg runt 70 och sen galoppera iväg mot sista hindret där det var ganska svårt att komma rakt på, det var ett räcke på 60 cm tror jag. Jag tycker att det gick jätte bra, förutom att jag drog bak skänkeln lite för lång bak. Skulle vart mycket roligare om vi fick hoppa en bana på 80-100 men det var kul ändå, det är ju inte höjden som räknas eller vad det är man brukar säga.

Efter den här ridlektionen var jag verkligen kär i henne. Nu hoppas vi bara att jag får henne i sommar också!
Tyvärr blev det inga bilder när jag hoppade då det inte fanns någon som kunde fota, dem andra red ju i samma grupp som mig och om jag kändå någon annan så hade dem någon annan lektion. Aja, här får ni lite foton.












Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0