Sporrar, vad tycker ni?

Hej

I nuläget finns många olika sorters sporrar, vissa är skarpare än andra och vissa är kantiga, vissa är runda och vissa är formade som en stjärna...

Min åsikt för sporrar är väl lite sådär halft på båda sidorna... Ska man använda dom ska man inte använda dom som en första hjälp innan tex vikten, rösten och benen och man ska inte använda dom med våld mot hästen om den inte lyssnar.

Jag tycker den ska finslipa locken och för att få en liten extra hjälp på vägen, när man skänklar om hästen tex är lite "skänkeldöv" om ni fattar, rätt okänslig i ridningen med andra ord. Detta funkar jättebra på feffe och när jag använder sporrar så blir han vaksammare och lyssnar mycket mer på skänklen (benen). Första gången jag använde dom gick det kanon och jag kände redan hur det gick bättre i ridningen.



Enligt mig har jag inte använt dom genom att ha varit hårdhänt utan faktiskt tagit det rätt lungt och fint, eftersom att när man har sporrar kan man inte skänkla på lite "hårt" och måste hela tiden vara vaksam vart man har fötterna, så man inte driver på med sporrarna trots att man inte kanske märker det själv. En gång har det la hänt, att jag råkade ta i lite mer med sporrarna, (första/andra) gången jag använde dom, men han fick inte ont eller något hahah! Men att använda sporrar är nog en vane-sak också.

Sporrarna har faktiskt hjälpt mig i ridningen och får min fotställning på bättre plats om man kan säga så, tårna pekar mer framåt nu än innan, dock faller dom in i den läger ibland... Det är trots allt en gammal ovana, hehe! Detta är för att jag tänker mer på att inte driva på han i onödan med foten.

Sen finns det såklart folk som missanvänder sporrar, finns faktiskt sånna som jag sett till och med... Iallafall, det är jag väl emot. När dom använder dom kraftigt för att få fram hästen i full galopp eller en snabbare gångart och verkligen tar i med sporrarna, trycker in dom mycket så hästen får ont, och får sår/blir röd av dom... Taskigt, riktigt taskigt.

Vill gärna veta vad ni tycker om sporrar, kom med åsikter! Tack till er som läste hela texten! :)


Kommentarer
Postat av: Amanda

Tycker nästan precis som dig, haha! :D MEEEN är det väldigt många som jag har sett använda sporrar fel! VÄLDIGT många! lite synd faktiskt, till och med sett på en tävling en häst med köttsår vid sporrarnas "ställe", men det såret var som tur var inte stort... Sa ändå till dommare och personal, men vet inte riktigt vad som hände med ekepaget efter det.. :/

2011-05-02 @ 22:11:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0