Vad är att straffa och vad är att säga till?

Fortsättningen från detta :

" Tycker du det är okej att straffa hästen när den gör fel, typ stannar framför ett hinder? Vad tycker du om ryttare som gör det? "

Jadu, svaret är rätt självklart om man tänker efter? Den varelsen du rider på förtjänar såklart inte att bli piskad, slagen, tillklappad eller att du skrika åt den? Den hamnar precis i samma situation som när du har gjort något fel hemma och dina föräldrar skriker åt dig eller liknande, inte tycker du det är kul? Inte tycker du det är rättvist? Då kan hästen istället se det som något negativt att rida mot ett hinder, för då kommer sen ett straff om den råkar göra något fel. hästar gör oftast inte något med vilje.

Jag brukar ofta tänka på att behandla hästen som jag själv hade velat bli behandlad. Att ta upp tid på att skälla på en häst, straffa den på något sätt är ju bara onödigt och slöseri med tid när du istället skulle kunna lära den att lita på dig, bygga upp förtroende för dig och få den bli själsäker osv.

Om feffe vägra framför ett hinder slår jag honom inte. Utan jag lugnar ner honom, tar om hindret igen och försöker vara tydlig med mina hjälper. Oftast beror ju tex vägringen på ryttaren, och inte hästen... Så varför straffa hästen? 

Jag tycker att ryttare som straffar helt enkelt inte tänker på hästens bästa, och dessutom kommer dom troligen inte få ett lika starkt band som andra. Men det är sitt egna val, tyvärr finns det inte mycket att ändra på, eftersom mycket hästfolk tror att de gör rätt, men som jag nämt tidigare, alla har rätt till sina åsikter och olika metoder fungerar på olika hästar, just för att alla hästar och ryttare är olika individer. Thats life, tror inte att detta problemet kommer sluta upp. Ryttare med stor framgång har oftast arbetat mycket från marken. Det gäller inte bara att rida hästen som om den vore en maskin.   

Jag tror, att mycket i ridningen beror på hur du behandlar den på marken. Att skapa ett band mellan häst och ryttare är viktigt, väldigt viktigt för att relationen ska kunna fungera. Jag tror på att det är viktigt att belöna när hästen gör rätt. Och inte straffa hästen när den gör fel. Du och hästen har mycket roligare om man är posetiv och om man gör på rätt sätt. Att straffa en häst är enligt mig inte rätt.

Allt i detta inlägget är mina åsikter, ni har era egna. Jag respekterar era och alla har rätt till sina åsikter. Alla har fel, alla har rätt.

Men sen kommer man till frågan, vad räknas som straffa och vad räknas som att bara säga till? Tar upp frågan i helgen för er som vill se "fortsättningen"

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Och nu till fortsättningen!

Att säga till är helt förståligt att ryttare gör, det är ett måste ifall hästen fjantar sig vid hantering främst. Dock är i de flesta fallen, orsaken till att hästen gör något "dummt" är att den blir rädd, inte trivs eller är uppstressad. Därför ser jag det bästa alternativet som att man ska beröma när hästen gör rätt istället för att säga till när den gör fel. Dock ska man inte lalla och hålla på allt för mycket. Man måste lära hästen att visa respekt för en, men man måste också lära sig visa respekt till hästen. Det du får av hästen ska hästen få av dig. Jämställdhet.

Att säga till är enligt mig, att med en tydlig och mörkare röst säga till att sluta på något sätt, eller om tex hästen slår med hoven i marken. Då brukar jag trycka med handen mot bogen vid benet hästen håller på med. Jag provecerar nästan lite, retar Feffe lite liksom, eller det är väl inte precis det rätta ordet men hittar inte något bättre haha. Provecerar gör jag dock inte på ett sätt som gör att han blir irriterad eller liknande. Jag håller liksom på att störa han tills han inte orkar mer.



Det gäller att ha tålamod när man är bland hästar. I det hela tror jag också det är viktigt att vara lugn, bestämd och inte pjolla runt. En häst vill oftast ha ordning och reda, lugnt i stallet och lugn ryttare även om vissa hästar klarar av mycket. Är det en dålig miljö blir ofta hästen uppstressad, den kanske äter dåligt, eller helt enkelt är rädd som sagt, vilket kanske leder till det problem du har?

Men hästar är ett rätt tåligt djur, och dom klarar av mer än vi tror. Detta betyder inte att man kan straffa dom eller något bara för dom klarar det men att säga till med "hårdhanskarna" någon gång om hästen inte lyssnar på flera anvisningar och tillsägelser kan vara den enda "utvägen" i VISSA fall. Med det menar jag fortfarande inte att man kan få slå hästen gul & blå. Men att klappa till den, ryta till ordentligt eller liknande, beroende lite på vad det är för fall.

Att hästen beter sig dåligt kan också bero på vart du köper den, hur den har blivit behandlad innan. under utbildningen och de första åren är de viktigaste, där lär sig hästen grunderna i hantering och ridning. Och tyvärr i vissa fall fel. Sen finns det ju såklart sätt att lösa dom på, det finns det nästan alltid om det inte rör sig om att hästen har någon skada i huvudet eller aa, ni fattar?

Mer åsikter får gärna välla in!! Tryck till och säg vad ni tycker :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0